Stebru heeft een nieuwe slogan. Gekozen is voor de kreet: ‘het nieuwe ritme van vastgoed’. Omdat wij niet meedansen met bestaande deuntjes, maar liever onze eigen muziek maken, samen met anderen.

Al vanaf het eerste, prille begin, toen mijn vader Joop en ik Stebru oprichtten, is een zekere eigengereidheid ons niet vreemd geweest. Tot de verbeelding spreekt nog altijd het verhaal hoe wij de eerste maanden kantoor hielden in een oude garage, net verwijderd van oude brommers, fietsen en auto-onderdelen, in een uit een faillissementsverkoop op de kop getikt interieur.  

We groeiden daar al snel uit. De vraag naar kwalitatieve bouwers was groot en met ons vernieuwde businessmodel waren we efficiënt en dus goedkoop. Dat mijn vader daarbij een sociaal persoon is, met een jarenlange ervaring in de bouwwereld, hielp enorm. Hij zorgde ervoor dat nieuwe werknemers, in die beginjaren vaak bekenden met wie hij eerder al eens had samengewerkt, zich snel thuis en gewaardeerd voelden. 

Mijn vader ziet een bedrijf graag als ‘familie’. Dat komt, hij ziet werknemers al gauw als zijn gelijke, stimuleert hun talenten en geeft hen de vrijheid deze verder te ontwikkelen. Dingen proberen mag. Dat mocht ik en mijn broer Dennis even later ook. Hij richtte Stebru Verkoop op, inclusief showroom.  

Moeilijke tijden hebben we ook gehad. De zaken gingen minder en we moesten onszelf opnieuw uitvinden om te overleven, ook als ontwikkelaar van nieuwbouwprojecten. Destijds een radicaal besluit. De meeste ondernemers trekken in tijden van schaarste juist de broekriem aan, in plaats van er een paar gaatjes bij te ponsen. Maar een rotsvast vertrouwen in onze werknemers en werkwijze trok ons uiteindelijk over de streep. 

Wat die typische Stebru-aanpak dan is? In het kort: transparantie, gelijkwaardigheid en jezelf kunnen verplaatsen in een ander. Werknemers presteren het beste wanneer ze de vrijheid hebben om kwaliteiten te uiten en om hun unieke talenten verder te ontwikkelen door zo veel mogelijk out-of-the box te denken. Soms is dat een risico. Maar uiteindelijk betaalt hun loyaliteit en creativiteit zich dubbel en dwars terug.  

Met klanten of samenwerkende partijen hetzelfde verhaal. Je hebt resultaat nodig voor een gezond bedrijf. Echter, wij gaan altijd voor de continuïteit en nooit voor het onderste uit de kan. Dat werkt alleen maar averechts. Je kunt beter goed samenwerken. Dat brengt elkaar verder. Openheid geven, is de sleutel. Desnoods door samen de boeken te openen en te zeggen: dit zijn mijn kosten, dat is mijn opbrengst, gaan we akkoord? Een filosofie die wij nog steeds dagelijks toepassen. 

Doordat onze bouw- en ontwikkelpoot zo nauw samenwerken, kan dat vaak vele malen efficiënter dan bij bedrijven die deze onderdelen hebben opgesplitst. Zeer regelmatig worden nieuwbouwprojecten na verkoop alsnog aangepast, omdat bouwtechnisch niet alles haalbaar is. Wat wij bedenken, kunnen we ook écht bouwen, altijd. 

Maar nog voor er ook maar een schets op papier is gezet, zetten wij onze voelsprieten uit in de buurt. Iedere plek heeft zijn eigen unieke identiteit. En om écht iets moois te bouwen, moet je meegaan op het ritme van de buurt. En je afvragen hoe je deze klanken versterkt, of de slechte eruit haalt. Groen op plekken waar daar een gebrek aan is, klimaatadaptieve oplossingen in een stedelijke omgeving. Alleen zo creëer je nieuwbouwprojecten die wijken een bepaalde meerwaarde bieden. Plekken waar je ook zelf zou willen wonen. 

Misschien is die laatste opmerking nog wel de beste uitleg van onze nieuwe slogan. Fijne leefomgevingen creëren, die ook ruimte bieden voor ontmoetingen, ontspanning en recreatie, gaat verder dan architectuur alleen. Daarvoor moet je de wensen en behoeftes van wijken en mensen kunnen lezen en op waarde schatten, om iedere keer weer maatwerk te kunnen bieden. Combineer dit alles met kernwaarden als samenwerking, transparantie, gelijkwaardigheid en een flinke dosis creativiteit en je hebt het nieuwe ritme van vastgoed te pakken. 


Betrokkenheid en aandacht voor elkaar